13 maj 2009

brist på utbildning

Något vi Svenskar är bortskämda med är utbildning på fler stadium än just grundämnena i skolan. Som till exempel, regelbundna kampanjer och utbildningsdagar i skolorna om alkohol och bilkörning. Eller kost och träning, eller kost i allmänhet. osv. Flera gånger har jag just förvånats över deras (amerikanernas) ovetskap om vad alkoholen verkligen påverkar i kroppen. "Ja men jag har ju inte druckit på en timme nu så jag kan köra". Det är läskigt när vännerna runt omkring väljer att ta bilen hem efter krogen. Igår när vi var ute så lyckades jag övertala grabbsen om att faktiskt en brud från Sverige kan köra bil. Och efter mycket om och men så lämnade Saif över nycklarna till mig och lät mig köra hans älskling. (Då jag var den enda nyktra i sällskapet så tyckte jag ju att det var en självklarhet att jag kör hem).
Tanken slog mig igår att en dag kommer olyckan.

Idag körde Saif Daniel till Orlando för att lämna honom på flygplatsen. Det var tänkt att jag skulle följa med men jag valde att vara hemma. Craig hoppade in i bilen istället. När de har kommit halvvägs möter de ett väldans oväder. Saif ska byta körfält, kommer upp bakom en annan i bil som bromsar, får tvärbromsa, han kör rätt in i bilen snurrar runt några varv, kör i fel riktning och kör rakt in i vägräcket. Bilen totalt-kvaddad men som tur väl var inga allvarliga skador. Jag vill inte skylla på alkoholen för det var mycket annat som spelade in men att dricka kvällen innan påverkar faktiskt mer än man tror och även om han kanske inte hade någon alkohol kvar i kroppen så påverkar ju tröttheten också.

Jag ville bara börja gråta när jag hörde om olyckan...fy sjutton..det kunde gått så mycket värre. Jag är bara så glad att de är vid liv. Och mitt beslut om att inte följa med känns rätt bra.

Mitt kommande projekt är planerat att bli ett stort arbete om hur dåligt pizza är för kroppen, och att faktiskt Mc. Donalds är bättre än Pizza (då coacherna här är starka motståndare till mc.donkan men fler än en gång serverar oss pizza till middag). Men jag tror att min högsta prioritet ska bli ett arbete om alkohol, "Don't drink and drive"

6 kommentarer:

Unknown sa...

Fy fan vad obehagligt! Jag är också glad att du valde att stanna hemma, räcker med en syster i bilolycka... Jag gillar dina kommande projekt, amerikanarna har mycket att lära. Jag uppskattar att vi svenskar är väldigt bortskämda när det kommer till alkohol- och kostfrågor.

Lisa Enckell sa...

Usch! Starkt av dig att övertala dem att inte köra på fyllan, det är ju självklarhet i sverige men långt ifrån självklart i andra länder.

Hm, Chrille vad menar du med att det räcker med en syster i bilolycka? Har jag varit i bilolycka?? Eh, har glömt, förträngt, eller?

Kram på er båda, ses snart.

Anonym sa...

Sladdar hit och sladdar dit. Datorer och bilar. Jag bliur nästa yr i huvudet av att läsa din blogg Bea. Men det är väl meningen. Nu skall vi snart packa necessären och flyga till storasöstra din.
Skönt att du tar det lugnt med trafiken och alkoholen.
Jag skall nu gå och inviga Riverside - Åbron med kristallkronor och turkiska mattor - värsta beduintältet.
Vi ses snart
papps

Anonym sa...

Jag igen!
Du får kolla in vår nya www.commersen.se
säg vad du tycker
papps

Asta o Göte sa...

Hej Bea!
Härligt att du ha skyddsängeln med dig till USA!
Stå på dig både när det gäller alkohol-bilkörning och onyttig Pizza. Härligt att få träffa dig snart!
Kram
Mormor o Morfar

. sa...

Ah guman, fy fasen! jag är glad att du stannade hemma. Men synd om killarna. Hoppas dom mår bra.