15 september 2010

HJÄLP MIG!

Nu måste jag få skriva av mig. Hade precis en hektisk diskussion i min Marketing-klass och jag hamnade helt klart i underläge. Jag mot resten och resten inkluderar min professor. Så nu vill jag ha era synpunkter, nu vill jag känna att jag har nån bakom mig. För jag kan knappast se att jag är helt ensam med min åsikt. Så okej, vad var då denna diskussion om?

Vi pratade om Responsibilities. Ett väldigt använt uttryck idag är Social Responsibility. Det är otroligt viktigt för alla företag att ta ansvar för sitt samhälle och den värld vi lever. Jag håller fullständigt med. Men då har min lärare (observera att min professor är en framgångsrik och otroligt respektfull man), läst artiklar över sommaren som påstår motsatsen. Företag borde inte tänka på något annat än deras vinst. Profit Resonsibility. Bryr de sig inte om den så kan företaget gå i konkurs och alla som har en kontakt med företaget, shareholders, drabbas. Se på GM, så många småförsäljare runt om i världen som var tvungna att lägga ner på grund av att de inte tog hand om sina siffror.

Okej, så här långt kan jag hålla med. Men vad är det som säger att ett företag inte kan ha fler Responsibilities? Vad är det som säger att ett företag inte kan bry sig om sin ekonomi OCH det samhälle de verkar i? Nej, free market kallas det. Kunderna fattar beslutet. Ansvar kommer i samband med efterfrågan från oss. Men hur mycket kan då vi?! Hur mycket ska krävas från oss som kunder? Och vi är mänskliga, vi ser till vårt bästa framför någon annans, vi väljer det billiga alternativet framför det dyra.

Jag gav de ett exempel om ett paket ägg för 99cent och ett för 3dollar. 3dollar ägg kommer från höns med Okej förhållande, vilket innebär att deras kompisa inte kollapsa stup i kvarten, de får inte konstiga hormoner i sin mat och om de har tur får de gå ut i det fria ibland (vissa har riktigt lyx o lever utomhus!) de för 99cents kommer däremot från instängda gårdar, mat med kromosomer som gör att de blir dubbelt så stora oc växer dubbelt så fort. och de är så många att de trampar på varandra. Självklart kan dessa ägg kosta 99cents. Och då tycker alla kunder att 3dollar helt plötsligt är för mycket för bara ett paket ägg. Så vad är rätt nu?! Borde inte företaget ta sitt ansvar?? Vi som kunder verkar ialf inte göra det.

Ingen höll med mig.

5 kommentarer:

Lisa Enckell sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Lisa Enckell sa...

I USA har man vanligtvis endast shareholder-perspektiv. Dvs det man i första hand bryr sig om när det gäller företaget är dess ägare. Det viktigaste för företaget är att generera vinst till sina ägare, de ska få ränta på sina investerade pengar.

I Sverige, och andra delar av Europa så är det vanligtvis ett bredare, stakeholder-perspektiv. Dvs alla företagets intressenter är viktiga för ett företag. Det inkluderar kunder, anställda, ägare, leverantörer och samhället i stort.

Det innebär att när diskussionen börjar så kanske ni från start har lite olika utgångspunkter? Vad innebär det för ett företag att vara framgångsrikt?

Nu så finns det dock mycket som pekar på att trots att man bara tittar till sina aktieägare, så är det rimligt att arbeta med CSR. Det verkar som att din professor och de andra studenter legat och sovit de senaste åren...

Det finns flera argument varför ett företag ska satsa på CSR, kanske är det vanligaste företagets rykte, rent PR-mässigt så är det såklart bra, men det är långt ifrån den enda anledningen.

Unilever har som mål att till 2012 minska sina CO2-utsläpp med 25% sedan 2004. De har som övergripande mål att minska utsläppen samtidigt som de ska dubbla volymen. För att minska utsläppen krävs givetvis en grym effektivisering och det i sin tur sparar pengar för företaget.

Saknar man helt empati och ansvarstagande för vår planet och våra medmänniskor så finns alltså rent ekonomiska drivkrafter för att arbeta med social responsibility.

Dessutom är det ständigt en ökad transparens som leder till att allt fler företags verksamheter och underleverantörer runt om i världen synas och dåliga förhållande görs offentliga. Varför inte arbeta förebyggande istället för att ta krisen när den kommer?

Dessutom så sker det en ökad medvetenhet bland konsumenter, och i Sverige också bland ägare. Bland annat så är det ett antal stora pensionsfonder och andra som aktivt väljer vilka företag de ska investera i beroende på företagets ansvarstagande.

De mest framgångsrika företagen har CSR som en stor del av deras övergripande affärsstrategi och inte bara som en del av marknadsföringen.

Det är ju helt sjukt att de utbildar framtida företagsledare och chefer att ansvarstagande inte är viktigt. Hela poängen med CSR är ju att man tjänar mer pengar just för att man tar ett större ansvar. Det handlar om att ha ett långsiktigt perspektiv.

Om vi ska få en förändring så gäller det att de största företagen tar sitt ansvar, de har en otrolig makt! Jag tycker mig ändå se att allt fler giganter faktiskt tar sitt ansvar och att det går framåt på den fronten.

Om GM tillverkat bilar som inte släppte ut så mycket så kanske det hade gått bättre för dem? Och dessutom så tror jag att GM's dåliga resultat de senaste åren beror på att den amerikanska staten pumpat in otroliga mängder pengar till GM och de har varit skyddade från utländsk konkurrens genom höga importtullar i USA. Det har lett till att inte tvingats göra de förbättringar och utvecklingar som resten av världens biltillverkare gjort. Det är klart att man hamnar efter då!

Lite lästips: Global shift av Peter Dicken, fruktansvärt bra och faktaspäckad.
Sustainability Marketing, Bealz and Peattie

Kör hårt och låt dig inte slås ner av deras konservativa syn.

Love, du är bäst!

Unknown sa...

Tack sa mycket!! Nej, inte vinner de over mig inte. Jag stod vid mitt ord o gjorde vad jag kunde for att fa de pa min sida. Hade tom ett snack med proffesorn efterat dar han bad om ursakt for att han var "picking on me" jag bara, "det ar lugnt men jag kommer aldrig halla med dig...."

jaja en vacker dag kanske de ocksa vaknar...!!

pa min troja igar stod det "CEO in making" det ar jag det!!

:) love!

Lisa Enckell sa...

Det är självklart du! GO GO GO!

Anonym sa...

Med två så duktiga döttrar måste jag bara säga att jag tror på framtiden. Social Responsibilty vinner i längden. Profit är som all annan kvartalskapitalism ungefär som att kissa ner sig. Det är varmt och skönt för stunden men sen blir det bara kallt och läskigt